021-22763716   ,   021-22763715

تهران ، خیابان دولت (کلاهدوز)
، تقاطع بلوار کاوه ،
ساختمان پزشکان کاوه ،
ورودی ۲ ، طبقه ۲

کروکی: دندانپزشکی دکترهاشمی

Persian Arabic English French
در حال حاضر 7 مهمان حاضر

نظرسنجی

آیا مطالب سایت برایتان مفید است؟

.
بوي بد دهان ؛ دندانپزشکی دکتر هاشمی پي دي اف چاپ پست الكترونيكي

درباره بوي بد دهان چه مي دانيد ؟

جالب است كه بدانيد با اينكه دهان در زير بيني قرار گرفته ولي خيلي از مردم در مورد بوي بد دهان خود بي اطلاع هستند!‌
بوي بد دهان يا Halitosis وضعيتي است كه باعث زير سئوال بردن شخصيت افراد مي شود ولی بیماران براحتی نمی توانند از شر آن رهایی یابند چرا؟

آنچه مسلم است بوی بد دهان به محض صحبت افرادی که این مشکل را دارند به مشام می رسد، خواه علت آن در دهان باشد، خواه از قسمتهای دیگر بدن. از نقاط دیگر بدن که می توانند بوی بد ایجاد کنند می توان به سینوسها و معده اشاره کرد،

در واقع افرادیکه سینوزیت دارند یا مشکل گوارشی دارند نیز بویی از دهان آنها به مشام می رسد که خوشایند نیست ولی علت اصلی بوی بد را باید در دهان جستجو کرد.
البته باید متذکر شوم که بوی بد دهان با علت های متفاوت می تواند بوهای مختلفی را ایجاد کند،مثلاً افرادی که مشکل گوارشی دارند یا افرادی که روزه می گیرند و مدتی طولانی چیزی تناول نمی کنند بویی شبیه استون دارند یا افرادی که سینوزیت دارند معمولاً بوی بددهان شبیه عفونت می باشد.

و اما علتهای دهانی :

1- دندانهای پوسیده
2- زبان شیاردار
-3 لوزه ها و ته حلق
4- تنفس دهانی
-5 بیماری های لثه

همانطوری که می دانید در داخل دهان حدود 400 نوع میکرو ارگانیسم وجود دارد که اصطلاحاً فلور طبیعی دهان هستند و وجودآن ها بسیار مهم می باشد که حدود 5/1 آنها می تواند بوی بد دهان ایجاد کند.
درواقع این باکتریها با هضم مواد پروتئینی و ایجاد ترکیبات گوگرددار ایجاد بوی بددهان می کنند، با توجه به اینکه این باکتریها در دهان همه وجود دارد بنابراین درافرادی که بوی بد دهان دارند یا تعداد این باکتریها افزایش می یابد یا هضم موادپروتئینی.

در افرادی که تنفس دهانی دارند نیز به علت خشک شدن دهان و به دنبال آن ایجاد مشکلات لثه ای بوی بد دهان متعاقباً ایجاد می شود.همچنین در بیماریهای لثه ای و عفونتهای لثه نیز بوی بد دهان داریم. در افرادی که زبانشان شیارهای عمیق و وسیع دارد به علت عدم دسترسی جهت تمیز کردن و همچنین قرارگیری باکتری ها در این مکانها بوی بد دهان داریم.
دندانهای پوسیده نیز چون به علت تخریب، محل قرارگیری مواد غذائی و در نتیجه تجزیه مواد باقیمانده در این مکانهاتوسط باکتری ها می باشد بوی بد دهان را به همراه دارد. لوزه های بزرگ علاوه برایجاد مشکلات تنفسی محل قرار گرفتن باکتری ها می باشد و در نتیجه باعث تجزیه مواد پروتئینی و در نتیجه بوی بد دهان می باشد.

درمان :
در حقیقت درمان قطعی برای بوی بد دهان وجود ندارد بدلیل اینکه باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان چون جزء فلورطبیعی دهان هستند نمی توان با آنتی بیوتیک آنها را از بین برد و مصرف آنتی بیوتیک با این قصد نه تنها مفید نمی باشد بلکه بطور ثانویه باعث ایجاد بیماری های قارچی نیز می شود.البته می توان از آنتی بیوتیک در یک درمان دوره ای استفاده کرد و نه به عنوان یک درمان طولانی مدت و مداوم.
همچنین از دهان شویه ها به مدت 2 هفته نیزمی توان استفاده کرد ولی باید توجه داشت که برخی دهان شویه ها با مصرف طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندانها می شود، علاوه بر آن باعث برهم زدن فلور میکروبی دهان میگردد.

شاید بهترین راه بعد از حل یکسری مسائل مثل حذف پوسیدگی ها و درمان تنفس دهانی و رفع مشکلات و بیماری های لثه ای استفاده از مسواک و کشیدن آن بر روی زبان به تعداد حداقل بالای 10 بار و با هر بار مسواک زدن همراه کمی دهان شویه می باشد.
همچنین شاید به صورت یک پیشنهاد بتوان گفت که می توانیم از برخی مواد خوشبوکننده قابل استفاده و جویدنی کمی  بوی بد دهان را کاهش دهیم.

بوي بد دهان ، درمان بوي بد دهان ، علت بوي بد دهان ، دهان بد بو

ایمپلنت

دندانپزشكی زيبايی

لمینیت دندان